Regler for brugen af foreningens Logo
Opdaterede retningslinjer er gældende fra November 2024
Retningslinjer for anvendelse af Hvidovre Idrætsforenings (HIF’s) logo/emblem.
Lidt historie bag HIF’s logo/klubemblem
Hvidovre Idrætsforening blev stiftet den 15. oktober 1925. Første gang der er en omtale af et Hvidovre Idrætsforenings emblem, er fra et HIF bestyrelsesreferat dateret den 15. maj, 1926, hvor der er et punkt ”Emblem” på bestyrelsesmødets dagsorden. I de første år af HIF’s eksistens, anvender man et emblem, som udgøres af en trekant med spidsen forneden og ned igennem trekanten har man skrevet HIF.
I 1931 udskriver bestyrelsen imidlertid en konkurrence blandt klubbens medlemmer om at tegne et nyt og officielt klubemblem. Konkurrencen bliver vundet af en Viktor Søndergaard. Officielt er HIF’s nuværende logo således fra 1931 og ophavsmanden betragtes at være Viktor Søndergaard.
I 2024 indledte HIF’s hovedbestyrelse en registreringsproces for at få en officiel varemærkebeskyttelse af foreningens logo i EU. Den 20. september, 2024, modtog HIF den officielle godkendelse fra ”Den Europæiske Unions Officielle Kontor for Intellektuel Ejendomsret” af, at Hvidovre Idrætsforenings logo nu var registreret og dermed varemærkebeskyttet i hele EU. Med andre ord, nu er HIF officielt ejer af HIF’s logo, og nu kan HIF retsforfølge eventuelt misbrug af foreningens logo.
Retningslinjer for anvendelse af HIF’s logo/klubemblem.
Det er Hvidovre Idrætsforening, hovedforeningen (HIF), der er ejer af foreningens logo. Hovedbestyrelsen har derfor formuleret og godkendt nedenstående retningslinjer for anvendelse af logoet:
- Foreningens logo må i udgangspunktet ikke ændres i hverken form, farve eller på anden måde forvanskes, så det optræder anderledes end det af Den Europæiske Unions Officielle Kontor for Intellektuel Ejendomsret godkendte og originale logo (se bilag 1). Undtaget er en sort-hvid udgave. Ved særlige lejligheder kan logoet modificeres, men ikke uden forudgående skriftlig godkendelse fra hovedbestyrelsen eller repræsentantskabet (eksempelvis HIF’s 100 års jubilæumslogo).
- Foreningens logo må ikke anvendes kommercielt i annoncer, brochurer, på souvenirs eller andet merchandise uden forudgående skriftlig godkendelse fra HIF’s hovedbestyrelse.
- Udover afdelingernes anvendelse må foreningens logo ikke bruges på sider på internettet (herunder Facebook, Instagram eller andre sociale medier) eller i brochurer, pjecer, magasiner m.v. på en sådan måde, at det kan give indtryk af, at det er Hvidovre Idrætsforening, der står som ejer af siden eller afsender af informationen.
- Fodboldafdelingen i Hvidovre Idrætsforening har indgået en særlig aftale med Hvidovre Fodbold A/S, der tillader Hvidovre Fodbold A/S at anvende foreningens logo i kommercielle sammenhænge. Dette som følge af, at Hvidovre Fodbold A/S spiller på en DBU-licens, der tilhører HIF’s fodboldafdeling. Ved brug af foreningens logo er Hvidovre Fodbold A/S forpligtet til at overholde nærværende retningslinjer.
- Hvidovre Fanklub og De Gamle Kæmper har af hovedbestyrelsen og ekstraordinært fået særskilt tilladelse til at fortsætte med at anvende HIF’s logo, som de har gjort det siden begge foreningers start.
- Hovedbestyrelsen i Hvidovre Idrætsforening forbeholder sig retten til at kræve logoet fjernet for enhver fremtidig offentliggørelse og publicering, hvis det skønnes at dette er anvendt i strid med Hvidovre Idrætsforenings overordnede retningslinjer, interesser eller skader disses anseelse.
Alle øvrige spørgsmål vedrørende anvendelse af HIF’s logo bør rettes til Hvidovre Idrætsforenings hovedbestyrelse på ”hif@hif.dk” eller ved direkte kontakt til hovedbestyrelsens formand eller næstformand. Kontaktdata på disse findes på hjemmesiden ”https://bredde.hif.dk/” under ”Hovedbestyrelsen”.
På vegne af HIF’s hovedbestyrelse
Teddy Hebo Larsen
Formand