Menu

Foreningens love

Hvidovre IF, Fodboldafdelingens vedtægter (foreningens love)

 

Generelt

Fodboldafdelingens vedtægter blev senest opdateret 26. februar 2024.

Fodboldafdelingens vedtægter kan findes på PDF – her.

 

§ 1 Navn og hjemsted

Stk. 1: Afdelingens navn er Hvidovre Idrætsforening, fodboldafdeling (Forkortet HIF) og den er stiftet den 15. oktober 1925.

Stk. 2: Afdelingens hjemsted er Hvidovre Kommune.

 

§ 2 Tilhørsforhold til hovedforeningen

Stk. 1: Afdelingen er en selvstændig afdeling (i daglig omtale forening eller moderklub) med selvstændig økonomi og selvbestemmelsesret under hovedforeningen Hvidovre Idrætsforening.

Stk. 2: Afdelingen er underlagt hovedforeningens vedtægter. Afdelingen indgår i hovedBestyrelsen jf. hovedBestyrelsens vedtægter.

Stk. 3: Afdelingen kan med en Generalforsamlings samtykke indmelde sig i større idrætssammenslutninger, og afdelingens medlemmer vil da være forpligtede til at underkaste sig sådanne organisationers love og bestemmelser.

Stk. 4: Udmeldelse af de omhandlede sammenslutninger kan ligeledes kun ske med en Generalforsamlings samtykke.

 

§ 3 Betalt fodbold

Stk. 1: I tilknytning til afdelingen skal der, såfremt der opereres med betalt fodbold, oprettes en selvstændig juridisk enhed (i det følgende benævnt selskab), i form af et selskab, afdeling eller lignende for betalt fodbold.

Stk. 2. Afdelingen (Hvidovre IF, Fodboldafdelingen) vil da agere moderklub for det oprettede selskab, hvor selskabet spiller på afdelingens/moderklubbens licens. Selskabets spillere er ligeledes medlem i moderklubben.

Stk. 3: Selskabet vil være en selvstændig afdeling med selvstændig økonomi og selvbestemmelsesret under hovedforeningen, Hvidovre Idrætsforening og organisatorisk sidestillet med moderklubben.

Stk. 4: Selskabet vil være underlagt hovedforeningens samt moderklubbens vedtægter. Moderklubben skal blandt Bestyrelsens midte udpege en observatør til selskabets Bestyrelsesmøder.

Stk. 5: Samarbejdet mellem moderklubben og selskabet sker i henhold til en samarbejdsaftale, der dels sikrer foreningen en rimelig godtgørelse for overførte rettigheder, dels sikrer, at moderklubben kan opsige aftalen til en i samarbejdsaftalen anført dato.

Stk. 6: Samarbejdsaftalen kan på intet tidspunkt ophæve hovedforeningens eller afdelingens/moderklubbens vedtægter.

Stk. 7: Beslutning om oprettelse og nedlæggelse af et selskab træffes af afdelingens/moderklubbens Generalforsamling.

 

§ 4 Formål

Stk. 1: Afdelingen har til formål at fremme interessen for at dyrke idræt, men særligt interessen for, udbrede kendskab til og opøve færdighed i fodboldspil.

Stk. 2: Afdelingen har også til formål at styrke fællesskabet og det sociale liv i afdelingen og fremme medlemmernes lyst til at engagere sig og tage et medansvar gennem folkeoplysende aktiviteter. Afdelingen varetager disse interesser på et almennyttigt grundlag.

Stk. 3: Afdelingen indgår i et fællesskab med hovedforeningen og de øvrige afdelinger og fremmer sine interesser i samarbejde med disse.

 

§ 5 Medlemsforhold

Stk. 1: Som aktivt medlem kan optages enhver, hvis forhold til andre idrætslige organisationer ikke er til hinder derfor. Såfremt en anmodning om optagelse ikke vil kunne efterkommes, er Bestyrelsen forpligtet til skriftligt at den pågældende person underrettes derom.

Stk. 2: Der kan på samme måde optages passive medlemmer.

Stk. 3: Æresmedlemmer kan af Bestyrelsen eller Generalforsamlingen indstilles til godkendelse i hovedafdelingen.

Stk. 4: Ethvert aktivt medlem har ret til at anvende afdelingens faciliteter og deltage i afdelingens aktiviteter og tilbud samt til demokratisk medindflydelse på afdelingens forhold efter disse vedtægter.

Stk. 5: Et passivt medlem har ikke adgang til selve idrætsudøvelsen, men har alle øvrige medlemsrettigheder.

Stk. 6: Medlemmerne er forpligtet til at overholde hovedforeningens og afdelingens vedtægter samt øvrige bestemmelser. Medlemmerne er endvidere forpligtet til at overholde de regler og bestemmelser, som er fastsat af en organisation, som afdelingen er tilsluttet.

Stk. 7: Anmodning om medlemskab behandles af administrationen udpeget af Bestyrelsen, og medlemskabet gælder fra, medlemmet er oprettet og betaling er registreret.

Stk. 8: Bestyrelsen kan kun afslå medlemskab, såfremt der foreligger en særlig begrundelse herfor. (brud på ”Værdier”, ’Code of Conduct’ ”Vedtægter” og ”Regler”). Afslag på medlemskab, dog ikke som følge af venteliste.

Stk. 9: For udøvelse af stemmeret på Generalforsamlingen gælder bestemmelsen i § 9, stk. 7.

Stk. 10: Udmeldelse skal ske skriftligt. Udmeldelse skal ske med 14 dages varsel til enten 1. juli eller 1. januar. Alle økonomiske mellemværender opgøres og betales ved udmeldelse. 

Stk. 11: Udlevering af spillecertifikater sker kun når evt. økonomisk mellemværende er afregnet.

 

§ 6 Kontingent

Stk. 1: Bestemmelser om kontingentets, indskuddets og rykkergebyrets størrelse for de forskellige grupper af medlemmer samt om kontingentets opkrævning fastsættes i et særligt kontingentregulativ, der udarbejdes af Bestyrelsen sammen med budgettet for det kommende år.

Stk. 2: Bestyrelsen kan opsætte retningslinjer for helt eller delvist frikontingent for grupper af ledere/træner.

Stk. 3: Bestyrelsen fritage et medlem for betaling af afdelingskontingent, såfremt særlige forhold taler for det.

Stk. 4: Et medlem betaler også grundkontingent til hovedforeningen. Kontingentet er indregnet i afdelingskontingentet og Bestyrelsen betaler samlet til hovedBestyrelsen jf. dennes betalingsterminer og opkrævningsform.

Stk. 5: Såfremt et medlem ikke betaler kontingent rettidigt, og ikke har betalt efter at være blevet rykket, slettes den pågældende som medlem. Medlemskab kan ikke generhverves, før det skyldige beløb tillige med nyt indskud er betalt. Sådant ophør af medlemskabet kan ikke kræves indbragt for Generalforsamlingen.

 

§ 7 Ordensregler m. m

Stk. 1: Gyldigt medlemskab, der på forlangende skal forevises, giver adgang til baneanlægget. Bestyrelsen kan i særlige tilfælde generelt ophæve medlemmernes ret til fri adgang til baneanlægget.

Stk. 2: Ethvert medlem er pligtig til at rette sig efter de af anlæggets ledelse og Bestyrelsen fastsatte bestemmelser, herunder klubbens ”Værdier”, ’Code of Conduct’ ”Vedtægter” og ”Regler” med hensyn til ordenens opretholdelse såvel i lokalerne som på baneanlægget.

 

§ 8 Udelukkelse og eksklusion

Stk. 1: Et medlem kan udelukkes fra afdelingen midlertidigt for en periode op til seks måneder eller kan ekskluderes, såfremt vedkommende ikke overholder foreningens love eller de i § 7 beskrevne ordensregler, ikke opfylder sine medlemsforpligtelser eller handler til skade for afdelingen, herunder hvis vedkommende gør sig skyldig i groft brud på, hvad der efter almindelig opfattelse anses for hæderligt eller sømmeligt, eller udviser et medlem en sådan optræden, at pågældende bevirker en alvorlig nedsættelse af foreningens omdømme. Eksklusion indebærer, at medlemskabet ophører i afdelingen.

Stk. 2: Eksklusion kan ikke ske alene p.b.a. politisk holdning.

Stk. 3: Eksklusion kan kun finde sted, når et flertal i Bestyrelsen - herunder formanden eller næstformanden - stemmer for beslutningen.

Stk. 4: I sager om midlertidig udelukkelse og eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt og eventuelt fører vidner, inden Bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at Bestyrelsens afgørelse prøves på førstkommende Generalforsamling, og sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. Såfremt den ekskluderede ønsker at bruge denne mulighed, skal anmodning herom fremsættes til Bestyrelsen inden fire uger efter, at eksklusionen er meddelt. Bestyrelsens afgørelse om eksklusion gælder, selvom den er krævet indbragt for Generalforsamlingen, medmindre Bestyrelsen bestemmer andet.

Stk. 5: Generalforsamlingen kan godkende Bestyrelsens beslutning om eksklusion med samme majoritet som ved ændring af vedtægterne. 

Stk. 6: Såfremt et ekskluderet medlem senere anmoder om optagelse i afdelingen, afgør Bestyrelsen spørgsmålet.

 

§ 9 Ordinær Generalforsamling

Stk. 1: Generalforsamlingen er afdelingens højeste myndighed.

Ordinær Generalforsamling tilstræbes afholdt med fysisk tilstedeværelse, men kan i særlige tilfælde afholdes virtuelt. Særlige tilfælde besluttes af Bestyrelsen.

Stk. 2: Ordinær Generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af februar måned.

Stk. 3: Ordinær Generalforsamling tilstræbes afholdt med fysisk tilstedeværelse, men kan i særlige tilfælde afholdes virtuelt. Særlige tilfælde besluttes af Bestyrelsen.

Stk. 4: Varsel og indkaldelse:

  • Varsel skal tilstræbes udsendt senest 6 uger før Generalforsamlingen. Indkaldelsen skal indeholde tid og sted og foreløbig dagsorden, samt oplysning om, at forslag fra medlemmer skal være fremme hos Bestyrelsen senest fire uger før Generalforsamlingen.
  • Forslag fra medlemmerne indsendes skriftligt til Bestyrelsen senest 4 uger før Generalforsamlingen. Bestyrelsen kan selv fremsætte forslag.
  • Indkaldelse skal ske ved annoncering på klubbens hjemmeside samt ved udsendelse af nyhedsmail til de registrerede medlemmer mindst 2 uger før afholdelse af Generalforsamlingen.

Forslag til behandling på Generalforsamlingen offentliggøres sammen med indkaldelsen til denne.

Stk. 5: Indkaldelsen skal indeholde specificeret dagsorden, der skal indeholde følgende punkter:

  1. Valg af dirigent
  2. Beretning
  3. Regnskab
  4. Indkomne forslag
  5. Valg i henhold til lovene
  6. Eventuelt

Stk. 6: Regnskabet skal tilstræbes senest på ugedagen inden Generalforsamlingen være tilgængeligt for medlemmerne.

Stk. 7: Adgang til og stemmeret på Generalforsamlingen har alle medlemmer over 15 år, der har været medlem mindst 3 måneder forud for Generalforsamlingen, og som ikke er i restance. Ligeledes har en forælder eller værge for et medlem under 15 år, der har været medlem mindst 3 måneder forud for Generalforsamlingen og ikke er i restance, adgang til og stemmeret på Generalforsamlingen.

Stk. 8: Generalforsamlingen kan tillade adgang til Generalforsamlingen uden stemmeret.

Stk. 9: For at være valgbar på Generalforsamlingen skal man have været medlem mindst 3 måneder forud for Generalforsamlingen, og ikke være i restance, medmindre 3/4 af de afgivne stemmer kan godkende valget. Man skal endvidere være fyldt 18 år for at kunne være valgbar.

Stk. 10. Alle afstemninger foregår ved håndsoprækning, medmindre blot et medlem fremsætter begæring om skriftlig afstemning. Alle valg, herunder valg til Bestyrelsen, i henhold til foreningens love afgøres ved simpelt stemmeflertal.

Stk. 11: Stemmeret kan i øvrigt kun udøves ved personlig tilstedeværelse.

Stk. 12: En lovlig indkaldt Generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte.

Stk. 13: Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af Generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af Bestyrelsen.

Stk. 14: Beslutninger træffes ved almindeligt flertal, medmindre andet fremgår af disse vedtægter. Ved personvalg er den valgt, der opnår flest stemmer.

Stk. 15: Dirigenten afgør spørgsmål om afstemninger. Dirigenten kan bestemme skriftlig afstemning.

Stk. 16: Referatet af Generalforsamlingen skal være tilgængeligt for medlemmerne senest 14 dage efter Generalforsamlingens afholdelse. Referatet forelægges dirigenten til dennes godkendelse. 

 

§ 10 Ekstraordinær Generalforsamling

Stk. 1: Ekstraordinær Generalforsamling kan til enhver tid indkaldes, når Bestyrelsen finder anledning dertil, og skal indkaldes, såfremt mindst 40 stemmeberettigede medlemmer over for Bestyrelsen fremsætter skriftlig begæring herom, med angivelse af det emne, som kræves behandlet og indeholdende specificeret dagsorden.

Stk. 2: Ekstraordinær Generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse. Indkaldelse skal ske med mindst to ugers varsel. Reglerne om indkaldelsesmåde og Generalforsamlingens gennemførelse gælder i øvrigt på samme som for ordinær Generalforsamling.

 

§ 11 Bestyrelsen m.m.

Stk. 1: Bestyrelsen er afdelingens daglige ledelse og repræsenterer afdelingen i alle forhold.

Stk. 2: Bestyrelse består af i alt syv-til tolv (7-12) medlemmer;

  1. formand
  2. næstformand
  3. kasserer
  4. samt op til ni (9) menige bestyrelsesmedlemmer

Stk. 3: Bestyrelsen vælges på Generalforsamlingen.

Alle i Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen fordelt ligeligt på lige og ulige år;

  • formand og op til fem (5) menige medlemmer i ulige år og
  • næstformand, kasserer og op til fire (4) menige medlemmer i lige år.

Stk. 4: Formand, næstformand og kasserer vælges direkte.

Stk. 5: Den øvrige Bestyrelse konstitueres på førstkommende bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen jf. forretningsordenen, hvor alle menige bestyrelsesmedlemmer tildeles særskilt portefølje.

Stk. 6: Bestyrelsen kan selv fastsætte en forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Stk. 7: Der udarbejdes referat af Bestyrelsens møder, der alene er til intern brug i Bestyrelsen. 

Stk. 8: For at sikre tilstrækkelig koordinering mellem Bestyrelsen og afdelingens enheder holdes der regelmæssige møder mellem repræsentanter fra Bestyrelsen og enhederne. Lederne for enhederne kan deltage i Bestyrelsesmøder efter behov, uden stemmeret.

Stk. 9: Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg og arbejdsgrupper til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.

Udvalgenes opgaver og ansvarsområder beskrives i forretningsordenen.

Udvalgsformændene kan deltage i Bestyrelsesmøder efter behov, uden stemmeret.

 

§ 12 Regnskab og revision og økonomi

Stk. 1: Afdelingens regnskabsår er kalenderåret.

Stk. 2: Senest med udgangen af januar forelægger Bestyrelsen regnskabet vedrørende det forløbne år for de valgte revisorer, der gennemgår regnskabet og gør indstilling herom til Bestyrelsen så betids, at regnskabet kan fremlægges senest i ugen optil Generalforsamlingen.

Stk. 3: Bestyrelsen udarbejder årsregnskab. Regnskabet skal indeholde resultatopgørelse over driften samt status. Dette regnskab revideres og skal godkendes af Generalforsamlingen.

Stk. 4: Bestyrelsen skal tilstræbe at fremlægge budget på Generalforsamlingen for det kommende år. Budgettet skal ikke godkendes men er vejledende.

Stk. 5: På hvert års ordinære Generalforsamling vælges to (2) kritiske revisorer og om muligt 1 revisorsuppleant.

Stk. 6: Revisorerne skal hvert år gennemgå årsregnskabet og påse, at det er regnskabsmæssigt korrekt, og at indtægter og udgifter er udtryk for rimelige dispositioner. Revisorerne skal forsyne årsregnskabet med en påtegning. Revisorerne har til enhver tid adgang til at påse bogføring og afdelingens beholdninger. 

De valgte revisorer bør foretage uanmeldt kasseeftersyn mindst 2 gange årligt.

Stk. 7: Der vælges et statsautoriseret eller registreret revisionsfirma til at foretage revision af foreningens regnskab.

  

§ 13 Tegningsret og hæftelse

Stk. 1: Foreningen tegnes af formanden og næstformanden i forening eller af en af forannævnte i forening med et kassereren.

Stk. 2: I tilfælde af manglende kasserer udpeges en af de menige medlemmer til at varetage dennes opgaver, indtil en ny kasserer er valgt.

Stk. 3: Bestyrelsens prokura;

Bestyrelsen kan foretage alle dispositioner, dog skal flg. godkendes af Generalforsamlingen;

  • Depositum på mere end 1 mio. kr. til ture.
  • Lånoptagelse på mere end 500.000 kr.
  • Køb, salg og pantsætning af fast ejendom.

Stk. 4: Alt køb og lån over 10.000 kr. eller en bindingsperiode mere end 2 år kræver godkendelse af Bestyrelsen samt to underskrifter jf. § 1.

Stk. 5: Alle ansættelser underskrives/godkendes af formand næstformand eller kasserer. Fuldtidsansættelser skal forinden godkendes af Bestyrelsen.

Stk. 6: Bestyrelsen kan meddele et udvalg eller en person fuldmagt til at foretage dispositioner på vegne af afdelingen.

Stk. 7: Der påhviler ikke afdelingens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler Foreningen. Bestyrelsesmedlemmer hæfter heller ikke for disse forpligtelser. Foreningen hæfter for alle forpligtelser, køb, lån osv.

 

§ 14 Forretningsudvalg

Stk. 1: Til at træffe beslutninger i situationer, hvor det ikke er muligt at indkalde den samlede Bestyrelse, nedsættes et forretningsudvalg bestående af foreningens formand, næstformand og kasserer.

Stk. 2: Beslutninger i forretningsudvalget kræver enstemmighed blandt udvalgets medlemmer. Møder i udvalget bør kun undtagelsesvis afholdes telefonisk. Udover forretningsudvalget kan Bestyrelsen efter behov nedsætte udvalg.

 

§ 15 Vedtægtsændringer

Stk. 1: Ændring af vedtægterne kan kun ske på enhver Generalforsamling, når mindst tre fjerdele (3/4) af de afgivne stemmer er for forslaget.

Stk. 2: Vedtægtsændringer skal meddeles til Hovedbestyrelsen. 

 

§ 16 Udmeldelse og opløsning

Stk. 1: Beslutning om udmeldelse af hovedforeningen (Hvidovre Idrætsforening) skal forud være forhandlet med hovedBestyrelsen og kræver vedtagelse på to på hinanden følgende ekstraordinære Generalforsamlinger. Der skal mindst være seks uger mellem de to Generalforsamlinger. Til vedtagelse kræves, at mindst tre fjerdedele 3/4 af de afgivne stemmer er for beslutningen på begge Generalforsamlinger.

Stk. 2: Beslutning om opløsning af afdelingen (Hvidovre Idrætsforening, fodboldafdeling) skal forud være drøftet med foreningens medlemmer og kræver vedtagelse på to på hinanden følgende ekstraordinære Generalforsamlinger. Der skal mindst være seks uger mellem de to Generalforsamlinger. Til vedtagelse kræves, at mindst tre fjerdedele 3/4 af de afgivne stemmer er for beslutningen på begge Generalforsamlinger.

Stk. 3: Ved opløsning tilfalder afdelingens formue hovedforeningen. Ingen medlemmer kan få andel i formuen.

Stk. 4: Til at forestå opløsningen af afdelingen vælger den afsluttende Generalforsamling to personer til at gennemføre alle nødvendige dispositioner.

Stk. 5: Beslutning om nedlæggelse af et selskab jf. § 3 skal forud være drøftet med foreningens medlemmer og forhandlet med selskabet kræver vedtagelse på to på hinanden følgende ekstraordinære Generalforsamlinger. Der skal mindst være seks uger mellem de to Generalforsamlinger. Til vedtagelse kræves, at mindst tre fjerdedele 3/4 af de afgivne stemmer er for beslutningen på begge Generalforsamlinger.

 

§ 17 Foreningens opløsning

Stk. 1: Bestemmelserne om foreningens opløsning (Hvidovre Idrætsforening) er fastsat i Hvidovre Idrætsforenings love.

 

Vedtagelse

Vedtaget på Generalforsamlingen den 30. januar 1978 og ændret på Generalforsamlingerne den 26. januar 1981, 25. januar 1982, 31. januar 1983, 28. januar 1985, 25. januar 1988, 30. januar 1989, 28. januar 1991, 25. januar 1993, 23. januar 1995, 27. januar 1997, 28. januar 2002, 27. januar 2003, 31. januar 2005, 28. januar 2008, 31. januar 2011, 28. januar 2013, 25. januar 2016, 31. januar 2022 og 26. februar 2024.

 

Luk